Laatste dag= regendag - Reisverslag uit Bastimentos, Panama van tineke - WaarBenJij.nu Laatste dag= regendag - Reisverslag uit Bastimentos, Panama van tineke - WaarBenJij.nu

Laatste dag= regendag

Blijf op de hoogte en volg tineke

13 September 2012 | Panama, Bastimentos

Ons laatste dagje in dit tropische oord begint met regen. We treffen t niet want normaal is september kennelijk altijd zonnig en warm, alleen deze 4 dagen dus niet!
Het is wel warm; zo'n 27-30 gr, maar met vooral vandaag veel regen.

Die fraaie strandjes omringd met palmbomen laten we dus links liggen.. en wandelen door de blub zien we ook niet zitten, dus ik lig in de hangmat en Albert zit op onze kamer een duikverslag schrijven voor Duiken in Beeld.

Gisteravond hebben we heerlijk gegeten in het huis, Tom de gastheer, had yuca Gnocci gemaakt, met rundvlees en broccoli ; echt super lekker.
Daarna met de andere gasten zitten kletsen en rond 22 uur naar bed gegaan.

Na het ontbijt gezellig even met mijn ouders geskyped, super dat het lukt en lekker elkaar even gesproken te hebben!

Vanochtend zijn we met Roberto naar The Wall gegaan, een duikstek tussen de vele eilandjes hier. Een van de weinige stekken waar diep gedoken kan worden omdat er een diepe geul uitgegraven is voor de chiquita bananenboten.
Inmiddels varen die boten een andere route en kunnen we dus gewoon langs de steile wanden omlaag gaan. Het kanaal is ruim 30 m diep , maar op zo 'n 35 m zie je alleen nog maar zand, geen koralen of zo.
Zo tussen de 20-25 m diep staan mega grote waaier koralen en een soort varenkoraal. Ondiep weer veel sponzen met schitterende kleuren, maar ook diverse soorten hard koraal. Niet zoveel vis, maar we zien mooie murene's, batfishes, een rog, n grote baars, een tothfish( een soort steenvis) angelfishes etc.

Na een klein uurtje komen we boven en is het gelukkig droog.

Daarna volgt een 2 de duik bij.....,( naam kwijt) ergens voor de kust van Isla Colon. hier nog meer koraal en spons. Een makreel vindt ons erg interessant en volgt ons een tijdje. Hier meer ( en grotere) vis.
En dan na zo'n 65 min. zit onze laatste duik er hier op!

Nog even aangelegd op Colon voor wat kokos/ kaneel brood voor de lunch en een fles wijn voor het avond eten met Rob en Debbie. en daarna terug naar Bastimentons om al onze spullen te spoelen en uit te hangen, hopelijk krijgen we het een beetje droog ondanks de motregen!

De rest van de koffer is inmiddels al weer bijna ingepakt, morgen reizen we terug naar Costa Rica. We zitten dan in een hotel dicht bij de universiteit waar Niels studeert, kunnen we makkelijk afspreken.

En natuurlijk kijken we al weer uit naar die geweldige grensovergang; eens zien wat we nu weer gaan meemaken daar!

Inmiddels hebben we heel wat gehoord over het land en de eilanden hier. Even wat kleine wetenswaardigheden: meisjes zijn hier zo rond hun 16 de zwanger, 17 is echt een uitzondering. De meeste relaties duren maar kort , dus veel mannen en vrouwen hebben kinderen van verschillende partners. Dat is hier eigenlijk standaard.

Rond de eenvoudige huisjes ( erg eenvoudig eerlijk gezegd) is het bijna overal een rotzooi. En wanneer je naar binnen kijkt schrik je helemaal..
Veel guesthouses of hostels en zo zijn allemaal in handen van buitenlanders.
Een Panamees verdient zo'n 1,5 tot 2 dollar per uur.. tja en dan heb je dat salaris echt nodig voor de eerste levensbenodigdheden... Geen wonder dat veel er zo verwaarloosd uitziet. Jammer alleen dat er ook niet opgeruimd wordt, dat is immers gratis!
Er is hier veel jeugd op het eiland, hier is een lagere school en op Isla Colon een highschool, en dan houdt het eigenlijk op. De universiteiten zijn in Panamastad of in David en de reistijden daarheen zijn te lang. Alleen mensen die daar familie hebben wonen zijn in staat hun kinderen daar te laten studeren. Dat is verder alleen voorbehouden aan " rijkere" mensen; zoals de dochter van de eigenaren van het Guesthouse.
Verder is hier ook geen post omdat er geen adressen zijn. De mensen wonen hier 100m ten noorden van de supermarkt, rechts bij de oude begraafplaats en dan
links van het groene huis bijvoorbeeld.. Je kunt een postbus huren, post daar naar toe komt wel aan, maar eigenlijk gaat bijna alles via via. Iemand geeft een doos mee aan de bus, iemand die toevallig bij een bepaalde halte is neemt dat dan weer mee naar de boot enz enz... Grappig hoe dat zo werkt!

Net alle rekeningen betaald; vanavond dus geen verse pinacolada of mojito's meer ... We zullen get missen!