fietstocht bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van tineke - WaarBenJij.nu fietstocht bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van tineke - WaarBenJij.nu

fietstocht bangkok

Door: ijsduikertje

Blijf op de hoogte en volg tineke

01 Mei 2010 | Thailand, Bangkok

Na een vroeg ontbijtje hebben we vandaag de taxi richting Chinatown genomen.
Daar was het al lekker druk, echt verschillend met 2 weken geleden tijdens Nieuwjaar. Op het verzamelpunt voor onze fietstocht troffen we Hot, onze gids en Ine een andere Nederlandse deelnemer. In de kelder van het hotel mochten we fietsen uitzoeken; mountainbikes of stadsfietsen met een mandje voorop. Hoe voorspelbaar; de heren kozen de Mountainbike en de dames de andere fietsen.
Buiten ging de tocht eerst door de smalle gangetjes van Chinatown; tussen de kraampjes met handelswaar, variërend van slippers, een straatje met riemen, een straatje met groenten, een straatje met tassen etc etc. Sommige doorgangetjes waren zo smal dat de fiets er net doorkon. En overal moesten de winkelende mensen voor ons opzij; wat iedereen heel vriendelijk deed! Echt verbazingwekkend hoe vriendelijk de Thai en Chinezen zijn. Via al die steegjes en straatjes kwamen we uiteindelijk op het hoofdstation van Bangkok aan. Daar zijn we in de trein gegaan. De fietsen werden gewoon op banken gezet; waarnaast weer hele Thaise families gingen zitten.
Terwijl wij zaten te wachten op vertrek zagen we dat een aantal mensen het spoor opliepen en hun kinderen begonnen te wassen tussen 2 sporen in! Er ligt daar namelijk een slang om de trein te wassen en ja, dat werkt ook voor andere doeleinden.
We hebben een treinreis van 50 minuten gemaakt; dan zou je in Nl in Utrecht kunnen zijn. Hier kwamen we zo’n 25 km verderop. De trein staat namelijk overal stil; kraampjes moeten van de rails gehaald worden, bij spoorwegovergangen waar de bomen dichtgedraaid worden met de hand, soms zomaar als er mensen naast het spoor staan te wachten, echt bijzonder om te zien!!
De familie naast onze fets is inmiddels begonnen met het uitpakken van een hele boel eten; allemaal bakjes, zakjes; echt teveel om op de noemen. Ze zitten al die tijd in de trein te eten!!
De 3de klas wagons zijn trouwens voor alle Thai gratis, zoals ook alle blauwe bussen. Hogere klasses en andere kleuren bussen moeten betaald worden. Ook wij moesten betalen, maar liefs 5 bath, dus 10 cent! Bij een of ander station zijn we uitgestapt en kwamen meteen in een veel rustiger omgevind terecht. Al snel fietsten we langs de klongs ( rivieren) op hele smalle betonnen paden zo’n 2 a 3 m boven het water. Langs alle klongs liggen deze paden. De huisjes worden hiermee ontsloten. De paden zijn ongeveer 1.20 breed; maar er ligt ook de waterleiding op en ernaast liggen ook de rioolbuizen. Het is dus best uitkijken en goed oppassen; j e moet je echt concentreren op de route. Het went gelukkig snel! Al snel werd het steeds rustiger, maar soms waren er ook tegenliggers, zelfs scooters! In de klonks drijft ontzettend veel troep; soms stinkt het water gewoon naar riool. Desondanks wordt er gewoon in gevist en gezwommen!
Rond 12.0 hadden we midden tussen de rijstvelden een heerlijke uitgebreide Thaise maaltijd. Na zo’n 45 minuten reden we weer verder door landerijen, over boeren erven, langs rijstvelden. Erwin kreeg nog een lekke band, die snel door Hot vervangen werd! Soms fietsten we gewoon over iemands veranda, soms langs akkers die werden afgebrand… Echt heel bijzonder.
Op een gegeven moment kwamen we bij een mooi tempelcomplex. Daar hebben we uitleg gekregen van Hot over alle Boeddha’s ( kennelijk zijn er 128 verschillende) Ook hebben we wierook gestookt en bloemend geofferd! Heel bijzonder! Daarna zijn we met fiets en a op een longtailbot gestart voor een tocht over de klongs. Wat je dan allemaal ziet; krotjes, fraaie villa’s, ontzettend veel vuil in het water, de afvalboot, etensbootjes, dode drijvende vissen, spelende kinderen etc tec. Dat was echt een hele mooie tocht. We kwamen ergens uit in de noord-oosthoek van Bangkok. Eerst op een marktje waar we van allerlei soorten fruit hebben geproefd zoals Mango-tone, dragonfruit, een soort grote lychees, echt heerlijk allemaal!!
De tocht werd vervolgd met fietsen naar de skytrain, ook nu weer over marktjes, door achteraf steegjes, dwars door tempelcomplexen etc. etc. Daarna zijn we met de fiets de Skytrain ingegaan. Dat betekende dus met de fiets 2 lange roltrappen op, een keer overstappen; dus met de fiets 1 roltrap af en dan weer met de volgende skytrain verder richting de rivierpier. Inmiddels zaten we op voor ons bekend gebied, 13 en 14 april waren we daar ook geweest. Bij Siamsqair zaten nog steeds de redshirt’s en ook het stoppingcentrum daar is nog steeds gesloten!!
Toen we uit de skytrain stapten was het inmiddels flink aan het regenen; een warme en harde bui. Omdat wij van al dat fietsen flink bezweet en vies waren was een buitje eigenlijk best wel lekker!! Via de rivieroever en de daaraan gelegen tempelcomplexen kwamen we weer in Chinatown. Nu in een ander gedeelte, namelijk het auto onderdelen gedeelte. Je ziet daar stapels motorblokken, schijfremmen, bobines , uitlaten, echt je weet niet wat je ziet!!
Rond 18.00 kwam er een einde aan deze leuke, vermoeiende en boeiende tocht. Het was echt heel bijzonder. We hebben nog wat gedronken met elkaar en zijn toen naar het hotel gegaan om eens lekker te douchen en onze kleren te wassen. Ik betwijfel of mijn witte shirt ooit nog schoon te krijgen is! De spullen liggen nu te weken in de Vannish, maar alles blijft er verdacht smerig uitzien!
Na lekker chinees gegeten te hebben ( we waren de enige buitenlandse is een onooglijk maar druk eetzaaltje) bij een zaakje in onze”straat hebben we nog een rondje gelopen. Het is zaterdagavond en alle winkels zijn open, het is gezellig druk buiten!! Helaas waren de heren te vermoeid om verder de stad te verkennen zodat we rond 21.15 in het hotel terug waren ( saai saai saai)
Albert ligt inmiddels al bijna een uur te slapen, ik denk dat ik zo maar eens naar de lobby ga om te kijken of er nog ergens iets te beleven valt!!
Morgen ochtend hebben we met Ine afgesproken om naar de Chatachuk weekend markt te gaan, dat is ergens ten noorden van Bangkok.
Dit verhaal wordt dus vervolgd!!