weer thuis; het verslag van de laatste 2 dagen - Reisverslag uit Helmond, Nederland van tineke - WaarBenJij.nu weer thuis; het verslag van de laatste 2 dagen - Reisverslag uit Helmond, Nederland van tineke - WaarBenJij.nu

weer thuis; het verslag van de laatste 2 dagen

Door: ijsduikertje

Blijf op de hoogte en volg tineke

05 Mei 2010 | Nederland, Helmond

Hallo allemaal,
We zijn weer thuis. Gisteravond varen we na een reis van bijna 20 uur weer terug in Helmond.
Onderweg heb ik nog een verslagje gemaakt van onze laatste 2 reisdagen:

Dit is ons laatste reisverslagje. Onze eerste Azie reis zit er bijna op, inmiddels zijn we al op de terugreis en vliegen we ergens boven Turkye of Syrie ( beetje moeilijk te zien uit de lucht)

Gisteren hebben we onze laatste dag in Bangkok gehad en die hebben we afgerond met een eigen georganiseerde trip naar Ayatuya. Deze plaats ligt op ongeveer 80 km van de stad en was de hoofdstad van Thailand tot ongeveer 1800 en behoorde in die tijd tot een van de mooiste en welvarendste steden van de wereld. Nu behoort het tot Unesco's wereld erfgoed.

Vanuit Bangkok worden diverse georganiseerde reizen naar Ayatuya aangeboden, meestal bestaande uit een busreis heen en een boottocht naar Bangkok terug.

De prijs van dit soort dagtochtjes ligt rond de 2000 baht pp voor 1 dag.

Als zuinige Hollands besloten we dit anders te doen, daarvoor hebben we toch een Lonely Planet en Roughguide bij ons!

Om even over 9 namen we de metro naar het hoofdstation om daar met de trein naar Ayatuya te gaan. Die dus net wegreed toen wij bij de ticketbalie stonden. Gelukkig ging er nog een Exprestrein een half uurtjes later. Je hebt verschillende soorten treinen, die over deze 80 km tussen 1.20 en ruim 2 uur over doen! De expresstrein is gelukkig de sneltste!

Je kunt kiezen uit 1ste, 2de en 3de klas tickets, variierend van 265 tot 20 baht. Wij namen dus een 3de klas kaartje en dachten dat de zitplaatsen vrij waren. Dat bleek dus niet zo te zijn, ook in de 3de klas zijn gereserveerde plaatsen.

Tot het station van Don Huang, het oude vliegveld van Bangkok, hadden we geluk en konden zitten. Helaas kwam er toen een judovereniging binnen die dus juist onze zitplaatsen gereserveerd hadden. Daarna konden we dus staan!!

Het goot van de regen, dus in Ayatuya aangekomen hebben we eerst maar eens een onze benen rust gegeven en zitten wachten tot het wat droger was.

Wachtende Farangs ( buitenlanders) is een vreemd verschijnsel voor de Thai, dus om de haverklap kwamen er tuk-tuk- en taxi chauffeurs vagen of we geen lift wilden.

Na 10 minuten werd het iets lichter in de lucht en zijn we maar ingegaan op een aanbod van een tuktukchauffeur. Hij zou ons van tempel naar tempel rijden.

De tempelcompelxen bleken inderdaad erg fraai, al zijn heel veel beelden vernietigd tijdens een van de 50 oorlogen tegen Birma. Knap hoe ze in de 14de eeuw al mooie baksteden konden bakken en zulke grote en indrukwekkende tempels konden bouwen!

Verder was de plaats heel anders dan wij ons hadden voorgesteld; uit de reisgidsen leefde bij osn het idee dat je in een soort geconserveerde vestingsplaats zou komen, of een soort openluchtmuseaum maar dan echt oud. Maar heel veel tempels/paleidezen of hoe je het ook wilt noemen staan gewoon tussen een slecht opgezette en rommelige stad!. Je hebt echt vervoer nodig om van de ene naar de anders locatie te gaan en eerlijk gezegd lijkt alles een beetje op elkaar.

Ik dacht even dat ik dit als enige zo zag, maar gelukkig hadden A en E het zelfde gevoel.

De eerstvolgende trein ging echter pas om 16.05 terug, vandaar dat we ons naar het busstation hebben laten brengen om met een bus of minuvan terug te reizen. In een luxe aircobus, met zitplaats voor 50 baht pp!, Het geluk was nu wel met ons; want binnen 4 minuten reden we weer richting Bangkok.

Uiteindelijk kwamen we bij het noord-oostelijke busstation uit. Op de kaart had ik al wel gezien dat dit in de buurt van het Skytrain- en metro station van Chatachuk moest zijn, maar ja, dat stond dus nergens aangegeven. Geen idee dus waar we heen moesten. Gelukkig zijn er dan altijd de beroemde tuk-rijdersdie je aanbieden om voor 60 baht naar het metrostation te gaan. En omdat je niet weet waar je bent, weet je dus niet of dat een redelijke prijs is. Voor 1 km bleek dat dus niet het geval te zijn.

Trouwens dit is wel echt iets Thais; trein/ skytrain en busstation liggen bij elkaar in de buurt, maar niet zodanig dat je gewoon kunt overstappen en er wordt ook niet onderling verwezen. De tuk-tukindustrie moet natuurlijk ook geld verdienen!!

Gelukkig zaten we na 10 minuten weer comfortabel in de metro en hebben we voor 41 baht pp weer heel wat km afgelegd naar Lumphini. Omdat we daar de verkeerde metrouitgang namen zagen we nu pas dat er op de hoek van ons blok ook een shoppingmal zat, een lifestyle-mal met wederom een Starbucks.

Na een lekker bakkie zijn we naar ons hotel gegaan. Daar hebben we eerst maar ingechecked ovor de vliegreis vandaag ( Albert en Erwin) terwijl ik een taxi voor het vliegveld ging regelen. Na onderhandelen een goede taxideal gesloten en de mannen goede zitplaatsen gereserveerd. Nadat we de koffers gepakt hadden hebben we de taxi naar KhaoSanroad genomen.

Deze keer een echter metertaxi.....dat scheelt dus echt veel geld!! Alle metertaxi's hiervoor hadden nooit een meter aan en we hadden al van andere reizigers gehoord dat ze met de meter aan gewoon een omweg maken om toch aan hun kosten te komen. Nou gisteravond hadden we dan een echte eerlijke taxichauffeur, als we eerder hadden geweten wat de eigenlijke ritprijs had kunnen zijn hadden we veel beter kunnen onderhandelen!!

Op Khao Sanroad moesten we eerst naar een internetshop om onze boardingpassen te printen en daarna zijn we lekker gaan eten.

Vervolgens hebben we ons laten verleiden tot een massage van 1 uur, echt een hele goede massage van 1/2 uur voeten en 1/2 Thaisemassage van rug/schouders en nek. We laggen met z'n 3-en naast elkaar in een zaaltje waarin net als in een ziekenhuis met behulp van gordijnen "kamertjes"gecreerd waren.

Helemaal relaxed en ontspannen konden we aan de borrel en hebben we tot laat mensen zitten kijken op een terras. Echt ontzettend leuk!!

Jammer alleen dat je de volgende dag dan zo'n wazig hoofd hebt!

Helaas zit de reis er weer op, Thailand is ons allen echt onzettend goed bevallen. De mooie natuur, de geweldige eilanden, de vriendelijke mensen, hun hulpvaardigheid. Ook al zijn de sanitaire voorzieningen overal prima, voor de rest maken ze jammergenoeg een zooitje van hun eigen land. Het is ontzettend zonde dat bijna overal vuilnis ligt!!