Manta's!! - Reisverslag uit Bali, Indonesië van tineke - WaarBenJij.nu Manta's!! - Reisverslag uit Bali, Indonesië van tineke - WaarBenJij.nu

Manta's!!

Door: ijsduikertje

Blijf op de hoogte en volg tineke

20 Juni 2011 | Indonesië, Bali

Vandaag weer een duiktripje gemakt naar Mantapoint. Gelukkig was de zee nu veel rustiger en ook warmer ( 2 graden warmer voelt echt lekkerder aan) zodat we lekker konden plonzen. We zaten op de boot met nog 2 Nederlanders en een ongeloofelijk vet Tjechish duo; hij was zeker 160 kg en was na de eerste duik zo moe dat hij moets slagen en geen 2de duik kon maken!
Goed, na 1/2 uurtje vren waren we bij Mantapoint en daar werd meteen de 1ste manta gespot. Wij snel het water in en daar werd het een groot manta feest. We hebben zelfs een zeldzame soort gezien, met een zwarte onderkant. De beesten cirkelden rondje boven je hoofd, alleen als er snorkelaars achter ze aan gingen, "vlogen"ze weg. Echt geweldig om er zoveel zo dichtbij je te zien. Albert heeft het ene na het andere filpje gemaakt, maar gelukkig hebben we ook mooie foto's, die die zal ik proberen te posten.

Na een uurtje moesten we helaas het water uit omdat onze gids zowat "bevroor". De duiktijd wordt hier niet bepaald door je luchtvoorraad maar door de lichaamstemeratuur van de gids! Je zou zeggen; trek die jongens een 7 mm aan of een extra shorty, maar kennelijk komt dat niet bij hun op en als je daar na vraagt krijg je eigenlijk geen antwoord.

Na een pauze van een uur konden we in Chrystalbay weer het water in. Een hoek van een eilandje in de baai steekt net in de doorgang tussen Nusa Perina en Nusa Lembongang, een doorgang met heel veel stroming en grote diepte, De plek om hier Mola Mola's te spotten. Daar was het dan ook erg druk, Zo druk dat de duikers hangend ( liggend en trappend op koraal; japanners natuurlijk) om op de hoek van het eilandje een steile wal af te kunnen dalen, over elkaar heen buitelden. De meeste mensen wachten netjes op hun beurt, maar een grote groep had dat niet in de gaten ( positief gedacht dan) en hotste en klotse over andere duikers en het koraal heen. Ongeloofelijk dat ze zulke stoethaspels loslaten in zo'n breekbare en kostebare omgeving! Daarbij stond een stevige stroming, wat al helemaal te moeilijk was voor het gros van de duikers daar!
Nou ja, wij hadden geen zin om dat langer aan te zien en hebben ons lekker met de stroming mee laten varen, terug de baai in. Het was was glashelder; we zagen schitterend koraal, een bijzonder en groot soort naaktslakken en verder nog een bijzondere soort boxfisch en natuurlijk heel veel "zwemvissen". T leek net een aquarium.
Na 55 minuten had onze gids het weer koud en hebben we onze boeitjes opgelaten ( albert oefent dagelijks John, ikke niet ha, ha) en konden we weer de speedboot op, terug naar Bali.
Onderweg hebben we gezllig zitten kletsen en dan vliegt de tijd om!
Op de wal wachtte een heerlijk tosti en omdat duiken hongerig maakt hebben we er maar een lekkere gadogado bijgenomen. Een ding is zeker; dit hotel heeft een goede keuken!

Daarna hebben we voor morgen de duiken en het transport voor Laurianne, Marlene en Jaap geregeld; gezellig dat ze mogen met z'n 3-en hierheen komen en dat ze oppas hebben kunnen regelen voor Jaapje..

Het is helaas een beetje bewolkt vanmiddag en dus geen ligbed/zwembad weer. Zo wie zo is het weer hier in het zuiden van Bali minder dan ten noorden van de vulkanen. De eerste weken hebben we bijna onafgebroken zon gehad, maar hier is dat duidelijk minder. Geukkig blijft het qua temeratuur goed, ik denk dat het zo'n 24/25 gr is .
Appie ligt een decodutje te doen en ik denk dat ik er even naast ga liggen!

Tot morgen!