zondag - Reisverslag uit Bali, Indonesië van tineke - WaarBenJij.nu zondag - Reisverslag uit Bali, Indonesië van tineke - WaarBenJij.nu

zondag

Door: ijsduikertje

Blijf op de hoogte en volg tineke

19 Juni 2011 | Indonesië, Bali

Het is vreemd te bedenken dat dit onze laatste zondag in Bali is, maar gelukkig duurt het nog 5 dagen voor we vertrekken.
Vandaag weer een lekker dagje gehad.
Begonnen met een ontbijtje; ooit een chocolade tosti gehad? nou appie vandaag wel en dat zag er niet uit, maar smaakte kennelijk wel! Ongeveer 1/2 pure chocoladereep tussen 2 boterhammen en dan half gesmolten.......
Daarna gedoken met een moderne versie van een Jukungboot. Gelukkig veel breder en met ladder.
De duikstek werd uiteindelijk Gili Tepekang, nadat we de andere eilanden bekeken hadden, maar de stroming te heftig bleek om te kunnen duiken! Dus bij Tepekong te water, nu bleek ook hier behoorlijk wat stroming te staan. Wat je noemt behoorlijk wat; soms moest je je met 2 handen aan zo'n tonvormige spons vasthouden om bij elkaar te kunnen blijven!
Wij schoten dus langs mooi koraaal, alle soorten, kleuren en maten, net een bloementuin, tot we in een wat rustiger gedeelte kwamen. Hier was alleen veel deining, dus het ene moment zat je op 11m en het volgende op 14 of zo. en dat 2x per minuut. Interessant duikje zullen we maar zeggen...
Daarna zijn we teruggevaren richting Blue Lagoon, een stuk kust van zo'n 2 km lang vernoemd naar een idyllisch strandje van nog geen 100 m. lang! Aaa de ene kant begint het met een grote haven voor olietankers, dan 300m verderop een leisure gedeelte met onderzeers ( voor toeristen), een trage banenenboot en wat snorkerlgebeuren en daarna 6 verschillende duiklocaties. Wij begonnen met de meest noordelijk, dicht bij de onderzeer. Normaal zou het water hier heel helder moeten zijn, maar ook hier wat weer stroming en hadden we het eerste gedeelte een nogal beperkt zicht, zo'n 15 m ( tja we raken verwend hier...). Het eerste gedeelte van de duik was dus niet zo fraai, maar later kwamen we in helderder water en weer veel koraal. Dus een frogfisch gezien, een stonefish, diverse murenen ( verschillende soorten), enkele sepia's ( die zich probeerder te camouferen door een koraalduivel na te doen), een blue spottend rog. Kortom een leuk duikje.
Op de boot vertelde August onze 23 jarige gids nog zijn levensverhaal. Zijn moeder zat nog op school toen ze in de haven van Padangbai de vader van August ontmoette, een handelaar in oude metalen en aluminium., Ze raakte zwanger en zijn ouders trouwden, maar al tijdens de zwangerschap ontdekte zijn moeder dat zijn vader al getrouwd was met een andere vouw, waarmee hij al 3 grote kinderen had. Na de bevalling heeft zijn haar man verlaten en August achtergelaten bij zijn grootouders en niemand heeft haar ooit meer gezien.Ze heeft ook nooit meer geschreven of zo. August heeft nog wel contact met zijn vader, hij heeft bijv.zijn opleiding etc betaald. Gelukkig waren zijn grootouders echte ouders voor hem.! Eigenlijk voeden hier de grootouders hun kleinkinderen op, omdat de ouders moeten werken om hun gezin en de grootouders te onderhouden en dat gaat van generatie op gereratie zo.

Vanmiddag hebben we lekker op een ligbedje bij het zwembad gelegen en ons laten masseren door een oude Balinese masseur. Niet zo'n masseur die een standaard programma afwerkt, maar iemand die eerst voelt waar de knooppunten/knelpunten zitten en je dan (soms hard) aanpakt; pffff k heb nu nog last van mijn buik! Maar t was wel een echte goede massage.
Inmiddels wordt het hier donker en hebben we de jarigen thuis allemaal gefeliciteerd. Josien en Ronald bij deze nogmaals van harte!
tijd om de laptop af te sluiten en ons gereed te maken voor t eten. Ik ben nog steeds op de europese gerechten toer en heb het gevoel dat mijn darmen nog niets spicies verdragen! Gelukkig gaat het met alberts ontstoken tandwortel beter, nog 2 dagen penicelline te gaan!
~
Doei doei, liefs van ons beiden en de groetjes uit zonnig en warm Bali!