nog 2 daagjes en dan zit het erweer op! - Reisverslag uit Bali, Indonesië van tineke - WaarBenJij.nu nog 2 daagjes en dan zit het erweer op! - Reisverslag uit Bali, Indonesië van tineke - WaarBenJij.nu

nog 2 daagjes en dan zit het erweer op!

Door: ijsduikertje

Blijf op de hoogte en volg tineke

22 Juni 2011 | Indonesië, Bali

ons laatste duikdagje hier zit er al weer op!
Het is vreemd te bedenken dat we over enkele dagen weer thuis zijn.
Vannacht heeft het hier flink gestormd en toen we vanochtend wakker werden was de hemel donker van de regenwolken. Gelukkig klaarde het flink op en was het vanmiddag weer strak blauw. Helaas liepen er en giga spin langs het plafond vanochtend; ik was op slag wakker!! Appie heeft hem geprobeerd te vangen, dat lukte nou niet bepaald!! Hij eindigde in de badkamer; ik speur die bij ieder bezoek goed na!!

Vandaag doken we met een nederlands stel ( waarvan ik al op duikforume enkele verhalen over Bali had gelezen) en een Amerikaanse moeder en dochter. Een afgetrainde moeder die met een shirtje van een triatlon in Austin liep; zo te zien had ze daar aan mee gedaan!
We zouden in het ferrykanaal gaan duiken, maar door de storm was er veel sediment in het water en het zicht navenant slecht, vandaar dat we uitweken naar een duikplaats met een onuitsprekelijke naam. Daar was het zicht ook niet super, zo'n 10-15 m. en er was veel deining. Helaas zijn we behoorlijk verwend geraakt, dus de duik was aardig niet meer dan dat. We zagen nog wel een giant barracuda en een bluespotted stingray en een paar jagende grote makrelen, maar voor de rest weinig bijzonders. Beide Amerikaanse dames hadden duidelijk weinig duikervaring; de een liep rechtop over de bodem, de andere hing op haar kop, maar beiden verplaatsen zich horizontaal door het water, grappig om te zien. Daarnaast bleven ze ook niet echt bij hun gids, dus die had het er maar druk mee. Er waren weer van die grote temperatuurverschillen onderwater; soms 27 en soms 21 gr. Echt heel erg maf hier!
Na de eerste duik hielden de 2 dames het voor gezien, zij gaven toch de voorkeur aan duiken in Conzumel (ze wonen in Texas) en ze zeiden zeeziek te zijn van de deining. Bleven dus 4 Nl over.
Omdat de dames naar de kant moesten, konden wij mooi een koffiepauze aan de wal houden!
Onze 2de duik was op Tanjung Silayukitie ( makkelijk te onthouden he?) en was echt mooi. Niet alleen omdat het zicht goed was er de koralen mooi, maar vooral door de 7 grote sepia's die we tegenkwamen. Ze waren totaal niet bang; we konden ze zelfs aaien! De sepia's legden eieren in het koraal, die vervolgens door de angelfisches met hun ange snuiten weer opgegeten werden. Met die eitjes wordt het dus niet veel! We hebben ongeveer 1/2 uur bij de beestjes rondgehangen, echt leuk. Verder zagen we nog een grote steenvis, mooie schorpioenvisjes, naaktslakjes en scholen andere vis. Het was een lekker relaxed duikje van zo´n 70 minuten, een mooie afsluiter hier!!

Vanmiddag was het, hoe kan het anders, tijd voor een dutje bij het zembad, foto´s bekijken op t laptopje en zometeen tijd om wat lekkers te drinken bij de buren.
We hebben daar de verse sinaasappelsap ontdekt, van kleine groene sinaasappeltjes die lijken op limoenen. Heerlijk, een beetje zuur , maar oh wat lekker!

Er is hier een Australisch schoolreisje neergesterken en alle 3 de zwembaden liggen vol met giebelenden meiden en stoere knapen van zo´n 15-16 jaar! Tja voor hun is dit net zoiets als voor ons Barcelona, t is maar 3 uurtjes vliegen naar Cairns. Ik ben benieuwd hoe druk ze het gaan maken vannacht!

Met de gezondheid gaat het hier verder gelukkig goed. Appie's tandwortelontsteking lijkt onder controle en bij mij smaakt het eten ook steeds beter, dus dat gaat de goede kant op!
Morgen gaan we lekker een dagje oppad, we hebben er zijn in!

groetjes en tot zaterdag!