Duiken met Marlene, Jaap en Laurianne - Reisverslag uit Bali, Indonesië van tineke - WaarBenJij.nu Duiken met Marlene, Jaap en Laurianne - Reisverslag uit Bali, Indonesië van tineke - WaarBenJij.nu

Duiken met Marlene, Jaap en Laurianne

Door: ijsduikertje

Blijf op de hoogte en volg tineke

21 Juni 2011 | Indonesië, Bali

Marlene,Laurainne en Jaap waren hier rond 08.30, keurig op tijd dus. Nadat ze al het papierwerk ingevuld hadden en pakken gepast hadden gingen we op weg. Op de boot zat ook nog de helft van een setje openwater cursisten. We hadden in het zwembad al gezien dat zij veel moeite had met de oefeningen en helaas was ze afgehaakt.
Onze eerste duikstek was Blue Lagoon, waar afgelopen jaar nog een film is opgenomen.Iets over schorpioenen.
Er was wat gehannes aan boord want Marlene kreeg een verkeerd setje om en daar kwamen ze pas achter toen ze al in het water lag. En ze was al zo zenuwachtig omdat ze 2 jaar niet gedoken had. Het lukte Albert dan ook pas na zo'n 15 minuten om haar beneden te krijgen, eerst was er extra lood nodig, toen kon ze niet klaren etc etc. Maar eenmaal beneden was ze razend enthousiast, want het was haar eerste duik in tropisch water. Jaap en Laurianne hadden net hun AOW afgerond, mar ook daar zag je wat zenuwen, mopperen over de shorty's, de vinnen etc. Maar het ging echt prima met hen, ze duiken heel enthousiast en liggen lekker in het water. Ik was vandaag gebombadeerd tot camera vrouw, lachen hoe weinig foto's gelukt zijn! Die naaktslakken kunnen onderwater opeens heeel erg snel zijn......Gelukkig heb ik toch nog wat loepscherpe foto's kunnen maken o.a. van een mooie naaktslak, een frogfish, wan een bluespottend stingray etc. Foto's nemen bij veel stroming en deining valt echt zwaar tegen!
Na 45 minuten was Lau door haar lucht heen en na 51 minuten Jaap ook, dus pauze.
De boot werd vervolgens gemeerd in Tajung Jepun en daar stonden flinke golven/deining. Jaap geeft vervolgens de vissen gevoederd ( overgegeven). maar ging toch duiken.
De tweede duik hadden we last van hele rare stroming en ontzettende thermoclines. Althans Jaap, Lau en ik. Albert bleek met Marlene in het ondiepere en hadden dus mazzel dat ze niet in al die thermoclines en stroming terecht kwamen. Echt, je had soms koud water (22 gr), dan 2 meter warm water( 27) en dan weer koud, super maf.
Maar het allermafste van deze duik was wel dat we een onderzeere tegen kwamen; echt super grappig. Wij zwaaien naar de inzittenden en zij naar ons!
Door de heftige stroming was Jaap relatief snel door zijn lucht heen, dus hij kon gelukkig meeliften op de automaat van August, onze gids.

Aan land hebben we nog gezellig samen wat gegeten.Helaas vrees ik dat ik allergisch ben geworden voor een of ander kruid in de indonesische keuken, want gisteren was ik weer beroerd na de gadogado bij de lunch en de dorade bij het avond eten. Een sandwich ging er dus wel in! Daarna was het helaas tijd om afscheid te nemen, ik ben benieuwd waaren wanneer we elkaar weer zien ergens in NL! Omdat mensen de gewoonte hebben zonnenbrillen te laten liggen ( net als ene JT te R) heeft ook Laurianne dat gedaan en Marlene liet een handdoek achter, die gevonden voorwerpen moet dus eens bezorgd worden!

Daarna was het tijd voor zonnen bij het zwembad en Appie heeft zich weer laten masseren. Ik ben Aspe boeken op mijn e-reader aan het lezen en heb dus geen tijd voor massage pfffff.

Morgen onze laatste duikjes hier. Eerlijk gezegd vinden we het duiken hier toch minder dan op de andere plaatsen. Natuurlijk is Mantapoint geweldig, maar de rest haalt het qua koraal en onderwaterleven niet bij Menjangang en Amed. Maar Padangbai zelf is weer wel grappig, echt een levendig havendorpje dat 'savonds volstroomd en de volgende ochtend weer behoorlijk leeg. Zo wie zo is het hier in te hotel al redelijk vol aan t raken. En er zit zelf een Boer zoekt vrouw boerin hier ( of een sterk gelijkende look-a-like). Ook qua stem klopt t plaatje, dus ik denk dat ze echt is, ha ha ha.

Zo meteen gaan we op pad om een scootertje te huren voor 2 dagen zodat we morgenmiddag op pad kunnen en donderdag en vrijdag. We willen oa. naar de vleermuisgrot, naar Sanur, naar Celuk ( een zilverstadje) en naar een grote kunstmarkt. Plannen genoeg dus!

groetjes uit een half bewolkt maar warm Bali!