Nog nooit zo nat vaak nat gespoten met nieuwjaar! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van tineke - WaarBenJij.nu Nog nooit zo nat vaak nat gespoten met nieuwjaar! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van tineke - WaarBenJij.nu

Nog nooit zo nat vaak nat gespoten met nieuwjaar!

Door: ijsduikertje

Blijf op de hoogte en volg tineke

13 April 2010 | Thailand, Bangkok

Nog nooit zijn we zo vaak nat gegooid als vandaag en helemaal nooit met nieuwjaar!!
Maar laat ik bij het begin starten.
De reis verliep gisteren uitstekend. We hebben ontdekt dat de airbus 320/380 echt ons favoriete vliegtuig is, zulke fijne stoelen, goed in stelbaar, beenruimte prima etc etc.
Vliegen met de Emirates was verder ook super, waar krijg je economy-class een menu –kaart om uit te kiezen tijdens de reis?? En niet alleen de keuze, maar ook de kwaliteit van het eten was perfect!
Om 18.20 naderden we het vliegveld van Bangkok, we vlogen over huizen/zwembaden, landerijen die werden afgebrand ( loof), kortom veel te zien en alles onder een flinke smog. Omdat het snel donker werd, was de ondergaande zon door alle lagen luchtvervuiling erg fraai!!
Bij het landen was het inmiddels pik-donker. Snel kwamen we door de paspoortcontrole en ook onze koffers waren er behoorlijk vlot. Het nieuwe vliegveld van Bangkok is bijzonder mooi en efficient gebouwd. Alles van beton, glas en roetsvrijstaal. En alles onder 1 dak en op diverse niveau’s, van parkeergarages tot kiss and cry etc etc. Van het reisbureu stond een taxichauffeur ons op te wachten met een dikke jeep, dus al het spul ging gemakkelijk mee. De rit van het vliegveld naar het hotel is ongeveer 35 km lang en daar kun je als je pech hebt wel 2 uur over rijden. Gisteren waren we gelukkig binnen ½ uur bij het hotel. Onderweg hebben we de fraai verlichtte skyline van Bnagkok beworden; wat veel wolkenkrabbers zeg!! En veel ook zo mooi verlicht. Het is duidelijk een wereldstad zoals wij nog nooit gezien hadden ( Erwin wel trouwens)
Het Twin Towers hotel blijkt trouwens erg luxe te zijn, van liftmeisjes tot hoogplige tapijten in onze bijzonder grote kamer. Na het douchen hebben we gisteren maar in het hotel gegeten. We hadden echt geen idee waar we zitten tov de ongeregeldheden in de stad en kennen natuurlijk heg nog steg. Heerlijk Thai’s gegeten; echt verrukkelijk , maar vermoedelijk voor hier veel te duur. Ik heb mazzel; de wijn is hier achterlijk duur ( in de aanbieding € 40,- voor een fles),maar de cocktails niet Dus gisteren de Summer sun cocktail uitgeprobeerd, mmmmmm. De mannen smaakten het Thaise bier overigens ook goed..
Vanochtend maar even wat later opgestaan en ontbeten. Dat ontbijt is wel iets anders dan thuis, van soep, nassi, noodels, vlees, groeten, fruit tot toast en cake. Gelukkig ook wat bruinbrood, maar alleen ei om er op te doen. Even wennen dus. Daarna hebben we het kantoor van BMI ( waar we de tickets geboekt hadden) bezocht en gevraagd uit welk buurt we weg zouden moeten blijven. Daar een kaart meegekregen en tips. Vervolgens zijn we naar de skytrain gelopen ( hadden ze in A’dam ook moeten aanleggen ipv een metro) en hebben een kaartje gekocht ( poeh poeh, duur; 0,70 cent) naar de rivierpier. Die reis duurde ongeveer ½ uur en onderweg kwamen we langs Siam Square waar een deel van de red-shirts ( de betogers) gelegerd zijn. Onderweg al veel van de stad kunnen zien. Mooie ,architectonische hoogstandjes naast oude flatgebouwen en onder het spoor en de snelwegen de gebruikelijke sloppen gezien. Het is wel erg rustig trouwens; of dit nu komt door het nieuwjaar os dat er gwoon mnsen de stad uitgegaan zijn ivm de ongeregeldheden is ons niet duidelijk.
Bij de rivier maar een dagkaart gekocht. Voor 150 Thb ( €3,45) mogen we de hele dag heen en weer varen. Op de boot was het heerlijk, langs het water zie je de mooiste tempels, oude paalwoningen, achterkanten van huizen ( wat een troep), veel grote duw/sleepboten en ook veel longtailboten. Bij halte 10 ( Mahari pier) zijn we uitgestapt om naar het Grand Palace te gaan. We liepen door kleine steegjs waar allrlij geuren je gegemoet komen, varierend van riool tot kruiden/soepen / brood/ gegrilld vlees etc. Erwin heeft veel foto’s gemaakt, die zullen we op Koh Lanta bij het verslag posten.
Bij het Grand Palace aangekomen werden we door iemand aangesproken die ons vertelde waar we heen moesten. Die kant opgelopen, waarna het als snel rustiger werd….. We voelden nattigheid en hebben bij een van de deuren iemand aangeproken. Dat bleek een man van de thaise toeristenpolitie te zijn. Na eerst alle beleefdheden uitewisseld te hebben ( gelukkig nieujaar, waar kom je vandaan, oh ja Eindhoven heeft Philps en PSV, waar gaan jullie heen , hoe lang blijven jullie in Thailand en wat wil je nu doen) heeft die man ons allerlei tips gegeven. Varierend van: je moet alleen tuk-tuks nemen met een gele nummerplaat tot waar we wel en niet moesten komen in Bangkok deze dagen. Helaas bleek het Gand Palace, de bijbehorende What Po en What Urag ( temepels en budda’s) gesloten tot 1 uur, maar hij wiste wel een mooie route voor ons. Deze heeft hij op de kaart aangetekend en volgens zijn ideen gingen we echt kriskras door de stad naar tempels etc etc. Hij vertelde ons verder dat dit ritje niet meer dan 40 bath zou mogen kosten en minimaal 2 uur zou duren ( dus nog geen € 1,-) Het volgende moment regelde hij al een tuk-tuk voor ons en voor we kans hadden hem te bedanken zaten we met z’n 3-en in een tuk tuk en waren we op weg naar d eerste tempel.
Geen idee waar deze lag en hoe het heet, maar het was een kleine tempel, waar we een uitleg kegen van een meneer ( na weer die hele riedel van gelukkig nieuwjaar, sorry voor alle ongeregeldheden in de stad, tot waar kom je vandaan en Philips). De mensen zijn hier echt super beleefd en vriendelijk, maar ook geintreseerd in buitenlandsers!
Vervolgens zijn we weer in de tuk-tuk gestapt en naar een edelstenen werkplaats gebracht. Daar zagen we hoe robijnen en andere edelsteden verwerkt werden n konden natuurlijk ook van alles kopen ( ja, ik ben bezweken voor een ring). Onze tuk-tuk jongen vroeg of we nog een kleermaker wilden zien, hij zette ons er voor af en zou dan 10 minuten terug zijn. Maarja, we hebben geen maatpakken en zo nodig dus we stonden binnen 1 minuut al weer buiten. Onze chauffeur keek heel sip want als snel bleek dat de kosten van d tuk-tuk’s vaak zo laag zijn doordat de bedrijven waar ze mensen naar toe brengen als een klant min 10 minuten blijft of wat koopt, benzine aan de tuk-tukcauffeur geeft.dat Tja wij deden dus liever niet mee aan dat spelletje, maar ontkwamen niet aan een volgende stopplaats bij een andere juwelen factory. Na netjes 10 minuten binnen te zijn geweest ( we kregen meteen te drinken en konden daar ook naar het toilet) keek de tuk-tuk jongen helemaal gelukkig. De volgende stopplaats was de Ivoren tempel. Echt een heel groot en mooi complex met en ivoren/gouden tempel, veel boeda’s, mooieituinen, waterpartijen etc etc. Echt mooi om te zien.
Het was inmiddels 13.30 en warm ( zon 35/40 graden) dus wij vonden het welletjes en wilden terug naar de pier om lekker in de boot te zitten. Onze chauffeur nam een leuke route ; eerst lang het regeringsgebouw, toen dwars door alle afzettingen heen, door het red-shirts kamp! De red-shirts hebben enkele wegen nar het parlement geblokkeerd en kamperen hier al ruim 1 maand. Omdat het vandaag Shokroon is ( Thais nieuwjaar) waren de red-shirts niet aan het demonstreren, maar deden wat alle Thai deze dag doen: mensen natspuiten!! En vooral tuk-tuks met buitenlanders er in!! Heel vreemd om te zien dat op een plek waar 3 dagen geleden nog 21 mensen omkwamen, nu 1 groot feest is…..Na een tochtje door het red-shirtskamp waren wij allemaal tot op het bot nat, maar ook verder in de stad zijn we flink natgespoten. Gelukkig had ik hierover gelezen en bij de Xenos waterdichte zakjes gekocht voor onze GSM’s/ paspoorten etc! Want echt alles is nat geworden.
Bij de pier namen we afcheid van onze tuk-tuk jongen en hebben lekker iets te eten gehaald bij een bakker, een soort vers en warm suikerbood. Erg lekker!! Daarna zijn we weer lekker de boot ingedoken en hebben ons verder laten vervoeren ( zodat we konden opdrogen). Na ½ uur zijn we bijna droog uitstapt in Chinatown. Hier hebben we gewandeld door allerlei straatjes en ook hier werden we weer natgespoten en versierd met meel ( meel brengt je geluk…). Toen we uiteindelijk lopend bij het hotel kwamen waren we door door nat. In de 7-eleven ( supermarkt) werden we zelfs binnen nog natgespoten met een waterpistool!
De sfeer is echt super hier in Bangkok, de mensen ontzettend vriendelijk en de warmte goed om te hebben. Ongeveer net zo warm als Kreta afglopen zomer, en er waait een lekker briesje. Verder dus geen ongeregeldheden of narigheid gezien.
N adat de heren geslapen hadden en ik dit verhaal geschreven had, internetverbinding gekocht had en lekker even had liggen lezen bij het zwembad , wilden we gaan eten. Maar ja---- 2x achter elkaar naar de zelfde thai was ook niet de bedoeling, bij het Japanse rstaurant zag het er saai en verlaten uit, dus wat te doen? Een tuk- tuk mannetje wist wel iets 2 blokken verder, voor 20 bath bracht hij er ons naar toe. W reden steeds verder weg, blok na blok schoot voorbij toen we eindelijk stopten voor een restaurant waar het gezellig druk was, chinezen, thai, europeanen, luide jammermuziek en een soap op de TV. Voor we naar binen gingen moesten we de vis uitzoeken die we wilden eten. Het zag er allemaal prima uit en we hebben echt heerlijk gegeten. Op een gegeven moment ging een engelsman flink over de zeik, waarover snapten we niet, want hij sprak zo plat als een dubbltje…. Toen we afrekenden snapten we waarom hij zo kwaad was……. Zelden heb ik in Nederland zo duur gegeten; laat staan in Thailand!! Besodemieterd dus!! Als een domme toerist er in gestonken en niet om de kaart met prijzen gevraagd voor de bestelling!!
Een ervaring rijker en een portemonnee leger…

Morgenochtend nog ff naar het shopping center ( toevallig hebben ze ook hier UGGs, ze maken zelfs reclame op de TV) en dan naar het vliegveld op weg naar Koh Lanta.
Volgens de Thai die we vandaag ontmoet hebben is Koh Lanta een hele goede keuze!!

• 15 April 2010 - 18:45

Niels En Evy:

Aaaaah niemand die jullie reisverslag leest!! 3.

Hier gaat het ook goedjes. Jeroen poetst nu de auto's, en hij heeft ook het huis goed schoongehouden!:)

Ik ga zo lekker relaxen want morgen moet ik om 0730 weer de trein hebben...

Hoe was de duik?

X