5 Dagen liveaboard Similans - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van tineke - WaarBenJij.nu 5 Dagen liveaboard Similans - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van tineke - WaarBenJij.nu

5 Dagen liveaboard Similans

Door: ijsduikertje

Blijf op de hoogte en volg tineke

23 April 2010 | Thailand, Bangkok

Liveaboard Similans

Hallo allemaal,
Zoals in ons vorige verslagje al verteld, zijn we maandagochtend opgehaald met een stoere ISUZU pickup om naar Tap Lamu te gaan. Een rit van ongeveer 4,5 uur.
Onze chauffeur had last van een zware voet en reed rustig met 70 a 100km/u door een dorpje. Overigens staan hier nergens bebouwde kom borden of snelheidsbeperkingen. Alleen bij het inrijden van een stad staat: ‘Reduce speed, city limit” maar wat die limit is staat weer nergens.
Onze chauffeur beschikte ook over radar, over elke heuvel en voor elke bocht kon hij gewoon inhalen; hij wist kennelijk dat er toch geen tegenliggers aankwamen.
We reden via Krabi ( ook hier een Tesco shoppingcentre en een Outletvillage a la Roermond en zelfs een echte Macro) naar Ao Nang en vandaar richting Khao Lak.
Onderweg zagen we geweldige natuur; het is wel jammer dat er veel wouden gekapt worden voor palmbomen ( palmolie) en rubberbomen. Dat brengt de natuurlijke diversiteit in het gedrang.

Bij Tap Lamu aangekomen waren we natuurlijk veel te vroeg. De boot lag er al wel, maar men was nog bezig met schoonmaken etc..
In Tap Lamu is ook een grote marinebasis en dus ook een soort PMT, een restaurant gerund door vrouwen van militairen. Daar hebben we lekker wat gegeten, waarna we de boot op konden.
MV Nautica is een mooie boot, zeker vergeleken bij de overige live-aboard boten in de haven.
Beneden zijn 5 tweepersoonscabines met privé sanitair ( alles smaakvol met teakhout afgewerkt) en een bunkcabin met een stapelbed. Helaas voor Erwin kreeg hij daar een slaapplaats toegewezen.
Op het maindek zijn verder een duikdek waar alle duikspullen staan, compressors en verder is hier ook nog een zonnedek .
B oven is een soort van lounge-area; hier liggen matrassen etc. en verder 2 tafels met banken er om heen en een bar. Alles fraai uitgevoerd met teakhout en rvs. Natuurlijk is er meer aanboord, zoals keuken, stuurhut, personeelsruimtes etc, maar dat is “verboden”gebied voor ons.
Rond 19.00 kwamen de overige gasten; een Amerikaan uit Texas, een uit Colorado, een echtpaar uit Johannesburg, een echtpaar uit Singapore, een Zwitser en wij 3-en. Verder 2 instructeurs ( een Engelsman en een Deen), een DM i.o. ( een Engelse), de Deense vriendin van de Deense instructeur, een kokkin, een gastvrouw, 2 hulpjes en natuurlijk de stuurman.
Nadat iedereen uitleg had gekregen over de boot en het programma en de kamers waren verdeeld, was het tijd voor avondeten, soep, 3 heerlijke thaise gerechten, nassi en fruit toe. Verder kunnen we onbeperkt drinken, alleen voor bier moet apart afgerekend worden. Wat een luxe he?“s Avonds konden we ook goed zien hoe fraai de MV Nautica is vergeleken met de andere boten in de haven, niet alleen qua inrichting en afwerking, maar ook qua sfeerverlichting!
Voor we de haven uitvoeren werd er eerst vuurwerk afgestoken; een verzoek/ offer aan de goden voor een goede vaart!
Omdat we dinsdag 4 duiken zouden maken, ging iedereen vroeg naar bed. Ondanks de airco was het warm in de cabine,dus het slapen lukte niet echt. Ook moet je wennen aan het geluid van de motoren(´s nachts vaarde de boot) Onze kamer is niet echt klein ( formaat slaapgelegenheid in een caravan, maar door al het teakhout kreeg ik toch enigszins claustrofobische neigingen!! De douche en toilet zijn wel zo “groot”als in een tourcaravan……Grappig; op het nachtkastje staat een door tissues van de Macro ( het eigenmerk Aro) ach zo voel je je meteen thuis, niet?
Dinsdagochtend werd iedereen om 07.00 gewekt ( de eerste dag mochten we uitslapen) en om 07.30 was de briefing waarna we bij Similan eiland nr 5, Anita’s Reef, voor het eerst de plomp in gingen.
De Similans bestaan uit 9 eilanden (groepen) die genummerd zijn van 1 t.m. 9. Om het eenvoudig te maken zijn ze enkele jaren geleden allemaal hernummerd, zodat 7 nu 6 is etc etc. De eilanden 1 tot en met 3 zijn verboden gebied, voor natuurbehoud of omdat de Thaise prinses er een huis heeft ( nr 2).
Het verschil met Koh Phi Phi en Koh Ha is groot; het zich is onder water veel beter, de koralen veel gekleurder, de vissen zijn groter en talrijker.. Het is echt mooi duiken!
Na de eerste duik volgt het ontbijt en daarna snel de tweede duik bij eiland nr 7, East of Eden. Voordat we het water ingaan zijn er al schildpadden rond de boot, zo leuk…Verder maken we een schitterende duik; de koralen zijn hier perfect. Met de stroming laten we ons meevoeren rond het eiland. Onderweg ligt er nog een giga barracuda te rusten boven het zand. Hij poseert voor ons, we kunnen goed foto’s van hem maken en we kunnen echt dicht bij hem. Verder zoveel mooie vis; het aquarium in Blijdorp zou er jaloers op zijn!
Na duik nr 2 volgt een warme lunch; rijst, garnalen met asperges, kippepootjes en vis in zoetzure saus. Echt heerlijk allemaal. Nu ananas als toetjes.
Na een uurtje rusten kunnen we ons klaarmaken voor duik nr 3, weer bij eiland nr 7, maar bij de spot Deep six.. Het begint eentonig te worden; het is weer alsof je in een aquarium zwemt! Bij deze duikspot zijn echter op sommige plaatsen wel de gevolgen van de Tsunami te zien; soms zwemmen we over een stuk met allemaal oud e stukgeslagen koraal bedenkt met spierwit zand. Dat is echt triest om te zien.
Na een klein uurtje zijn we weer bovenwater waar een snack op ons wacht. We hebben nu een lange pauze, want om 19.00 maken we een nachtduik. Albert duikt meteen de zon in op het voordek, ik ga met hem mee, maar vind het toch snel te warm. Erwin was al achter gebleven in de lounge-area; daar lig je heerlijk in de schaduw. Daar heb ik dus ook even lekker liggen pitten. We hadden ook met een zodiac naar het strand kunnen gaan, maar eerlijk gezegd is iedereen daarvoor te lui. Helemaal verfrist en uitgerust pak ik mijn laptop om aan dit verslag te werken. Onder de tafels in het centrale deel van de boot zijn stopcontacten aangebracht, waardoor je dus van alles en nog wat kunt opladen. Ook n de cabines zijn stopcontacten. Om18.30 hebben we briefing over onze nachtduik, waarna we om 19.00 weer in te water liggen. Er staat een geweldige sterrenhemel, het water is bijna vlak en we worden dicht bij een pinnacle gedropt. Helaas; onze gids zwemt de verkeerde kant uit zodat we de mooi begroeide en bewoonde pinnacle niet zien. We zin een hele grote murene, wat kwab, heel veel garnalen, maar verder weinig bijzonders.
Na 45 min. Is het einde duik en kunnen we aanschuiven aan tafel voor weer een heerlijk Thais diner.
De meesten van onze groep vertrekken rond 21.00 naar hun hutjes, wij bekijken nog de foto’s van die dag en gaan rond 22.00 naar beneden.
Gelukkig hebben we een betere nachtrust die 2de nacht. Het leven aan boord en alle geluiden beginnen al te wennen! Om 06.00 wordt iedereen gewekt. Wij waren al wakker, maar voor Erwin is dit wel erg vroeg. Onze boot vaart meteen door naar de volgende duikstek bij eiland nr 8, waar we als eerste duikboot aankomen. We liggen dan ook voor alle andere groepen in t water en maken een diepe duik bij Elefants head Rock.. Hier geen mooie koralen, maar dikke rotsen ( boulders) in het water, waardoor je mooie doorkijkjes en behoorlijk wat grote vis ziet. De groep is in 2-en verdeeld en natuurlijk is het de andere groep die een manta en een whitetip shark ziet. Balen dat wij niet met Steven doken!!
Terwijl wij genieten van ons lekkere ontbijt vaart de boot verder door naar het noorden, richting Birma ( Myanmar zoals het tegenwoordig heet). Ondertussen vult de crew onze flessen ( die van ons met Nitrox) zodat we om 11.00 bij de volgende duikstek weer snel het water in kunnen!
Wat een luizenleventje…. Duiken en eten en slapen………! We willen alleen een Thaise kok meenemen naar huis, want wat is dat eten lekker zeg!!
Duik 2 was ongeveer net als duik 1 deze dag, veel mooie en grote vissen. Wat een kleurenpracht onder water, we zijn echt verwend hier!!
Na duik 2 volgt weer een super lunch; rijst, curry, een vlees/groentegerecht en ook nog zoet/zure kip. Als toetje weer een andere tropische fruitsoort.
Na een uurtje rusten volgt duik 3 bij Koh Bon. Hier zien we eindelijk waar we al die tijd op gehoopt hebben; een MANTA! Hij zwemt recht op mij af, buigt naar rechts en zwemt om een aantal mensen van onze groep heen. We liggen met 7 personen in t water en maar 4 hebben hem gezien. Gelukkig heeft Albert hem op de video gezet, dus het bewijs is geleverd.! Dat we deze duik een manta zagen komt echt door Erwin: voor we het water ingingen zei hij: ik neem mijn fotocamera mee; dus we zien een manta”. So be it!
Na afloop van deze duik zijn we dol enthousiast,en wat is de rest van de groep jaloers!!
Inmiddels varen we weer verder richting het noorden, naar Koh Taghai. Dit is een van de meest noordelijke duikstekken die we aandoen. Het aantal liveaboards is hier aanzienlijk minder. Deze stek vonden we allemaal wat minder. Wel mooi waren de vele grote batvissen, ze zwommen soms wel met 6 stuks bij elkaar! En dan hebben we het over vissen van ongeveer 60 cm groot! Albert heeft alles op de video gezet, geeft een beter indruk dan foto’s! Onze laatste duik deze dag is wat korter, na 45 minuten is het welletjes.
Na al dit geduik is het lekker even te douchen, haren te wassen en weer eens gewone kleding aan te doen, ook al kun je qua temperatuur makkelijk tot ‘savonds laat in zwemkleding lopen. De boot vaart inmiddels al weer 1,5 u in noordelijk richting naar de Surin eilanden op de grens met Birma en de kok brengt het eten en onze gastvrouw zet alles klaar. Het was weer een heerlijk dagje!!
De volgende ochtend worden om 04.00 de motoren gestart om verder te varen naar Richeliuerock, DE duikstek van de noordelijk Andamanzee. Wij mogen tot”06.00” uitslapen en hebben gisteravond al de breefing van deze duikstek gehad zodat we uiterlijk om 06.30 in t water liggen.
Richelieu Rock is inderdaad een super duikstek! Geweldige gekleurde koralen, zeepaardjes, ghostpipe fish ( een soort variant daarop), heel veel grote scholen vis; echt het overtreft de andere stekken tot dus ver. We maken hier 2 duiken, beiden zo mooi. Daarna begint de terugreis; ondertussen lunchen wij; friet en een soort dikke kipvingers, spagetti, salade en fruit toe. Na 3 uur varen komen we aan bij Koh Tachai. Hier hebben we gisteren ook gedoken, dus vol vertrouwen gaan we het water in. Er staat wat meer stroming, mar het begin van de duik is weer mooi; zoveel batfishes; geweldig om te zien. Opeens zien we alle vis het rif op schieten, makrelen, baarzen, alles door elkaar. Het volgende moment komt er een groene donkere ondoorzichtige stroom op ons af van erg koud water! Net een muur, je weet niet wat je ziet!! Wij blijven lekker met alle vissen op het rif om naar dit rare fenomeen te kijken. Verder neemt de stroming toe en wordt het zicht op het rif ook minder. We moeten hard tegen/met de stroom meezwemmen om weer bij de ankerlijn te kunnen komen. Volgens onze instructeur hebben we kennis gemaakt met het grote groene monster.Nou van mij mag dat wegblijven!! Erwin vertelt ons dat het nog erger kan ( in Egypte bijvoorbeeld).
Daarna brengt de boot ons nog 1,5 uur in zuidelijke richting naar de volgende duikplaats. Hier eigenlijk een herhaling van het voorgaande; veel stroming, variërend van warm tot enkele graden koeler, wisselend zicht etc. Eerlijk gezegd niet echt mijn ding, maar Albert en Erwin vinden het wel leuk om dit soort zaken technisch op te lossen en zijn dus wel in hun hum.
Inmiddels is de zee ook veel ruwer geworden, de zee schudt de boot en dus ons behoorlijk door elkaar! Ben benieuwd wat de nacht ons gaat brengen!!
Vrijdag 23/4: Gisteravond zijn er nog 2 mensen op de boot ziek geworden. I vertoonde verschijnselen van decompressie ziekte en heeft na overleg met de recompressiekamer in Phuket enkele uren aan het zuurstof gelegen. Gelukkig ging het daarna beter met hem, onbekend is of het nu een gewoon geval van oververmoeidheid/griepje was of echte bubbels in het bloed!

Inmiddels zijn wij weer op Koh Lanta, na nog 2 vroege ochtend duiken op het Boonsomwreck. Mooie duiken, wel 4 verschillende soorten murenengezien, grote koffervissen, batvissen en werkelijk wolken andere vis; zoveel vis dat je echt bijna geen zicht meer had. Appie heeft heel veel foto’s en video’tjes gemaakt onderwater, ik zal er hier wat posten, maar verder ook op facebook, daar is de beschikbare ruimte namelijk groter!
Vooral de video’tje zijn leuk; die geven echt een goed beeld van de onderwater wereld van de Andamanzee!
We zitten bij Escape-cabins nu in een groter en luxer huisje, Erwin’s huisje zit vast aan dat van ons en we hebben een gezamenlijke en supergrote veranda. De afgelopen dagen heeft het hier ‘s avonds dagelijks geregeld en ook nu ziet het er dreigend uit. De electra viel al even uit, dus we zijn benieuwd wat deze avond ons brengt!
Morgen een nieuwe story!

• 25 April 2010 - 18:32

Jaloers:

Hee reizigers,

Klinkt allemaal goed zeg, ben erg benieuwd naar de foto's en filmpjes.

Veel plezier nog,
    Johnny & Anita