Tulamben - Reisverslag uit Bali, Indonesië van tineke - WaarBenJij.nu Tulamben - Reisverslag uit Bali, Indonesië van tineke - WaarBenJij.nu

Tulamben

Door: ijsduikertje

Blijf op de hoogte en volg tineke

08 Juni 2011 | Indonesië, Bali

Om 06.00 wordt Bali wakker.
De zon komt op en van stilte verandert alles in veel leven. Eerst beginnn de dieren, de hanen, de oeien, de geiten en de hond met kraaien, loeien, mekkeren en blaffen.
Dan komen de scooters en de auto's. De kinderen gaan om 07.00 naar school en iedereen begint dan met werken.Tijd om wakker te worden.
Toen wij vanochtend wakker werden keken we recht in het gezicht van een gekko. Het stikt hier van de Gekko's, net zoals het stikt van mieren, muggen en helaas ook kakkerlakken. De regentijd heeft bijna een maand langer geduurd dan wat eigenlijk "normaal"is, dus de hoeveelheid ongedierte helaas ook.
Gisteren dus maar een spuitbus met allesdoder gekocht!.
Na het ontbijt reden we om 08.00 naar Tulamben voor 2 duiken op de belangrijkste duikstek van Azie; het wrak van de Liberty! Dit Amerikaanse schip werd in "42 door de japanners bij Lembeh getorpedeerd, maar wist nog bij Bali te komen. Daar lien het op het strand en heeft het zo'n 20 jaar op het strand gelegen. Bij de grote vulkaanuitbarsting van "63 is het teruggeschoven de zee in.
We hadden een mooi tochtje richting Tulamben. De regering is bezig de wegen te verbreden en dat doen ze door er een stukje aan de zijknt aan te plakken. Sat er dan soms een grenspaal of een boom in de weg staat, maakt niet uit. Dat laten ze gewoon staan! Heel grapig om te zien, maar totaal niet functioneel dus!
Bij Tulamben kwamen we bij een grote mooi aangelegde parkeerplaats. Vandaaruit werden de duikspullen door meisjes/vrouwen naar de zee gedragen. Echt ongeloofelijk, die meisjes lopen zo met 3 cilinders en vele kilo's lood naar het water over hobbelige keien en dat op slippertjes. Een attractie op zich!.
Bij het water aangekomen was het nog redelijk rustig. Snel hebben we ons omgekleed voor de eerste duik. Het wrak ligt tussen 7 en 30 m diepte en is ongeveer 120m lang. Alles is helemaal begroeid met zachte en hard koralen, het gorgonene, annemonen etc. En het zit ol met vis. Grote baarzen, scholen met jack's, super grote oriental sweetlip's, We zagen weer pyghmee seahorses, ghostpipe fishes, squad lobsters ( roe mini kreeftjes) een heleboel verschillende garnalen zoals manta shrimps,oriental shrips etc etc. Gewoon teveel om op te noemen!
Na eenuurtje zat onze eerste duik er helaas weer op, maar toen hebben we ons vermaakt op de kant met mensenjes kijken.
Wat je hier al niet voorbij ziet komen. Bijvoorbeeld een japanse dame op leeftijd met een duikpak in de vorm van een draak! knalblauw met witte kartels op haar benen en armen. T's net carnaval! Verder mensen die met een shorty en Oms vinnen en enkellood het water ingaan... gewoon lachen.
Wat ontzettende jammer is, is dat veel mensen slecht kunnen duiken , maar wel met een giga camera het water ingaan ( zoals die japanse dame). Dat soort types vernield per duik heel wat koraal!
Na een uurtje de volgende duik gemaakt en ook nu weer zoveel gezien, echt verschrikkelijk mooi!
We kunnen ons voorstellen dat mensen hiervoor 3 uur in de auto zitten, als je op Bali zit moet je hier gedoken hebben!
Om 13.30 waren we weer terug in Amed, waar we een lekkere indische maaltijd kregen. Ondertussen werden onze spullen gespoeld door het personeel...wat een lui leven hebben we hier!
Natuurlijk was het daarna tijd voor een decodipje, we hebben lekker geslapen naar zo'n "vermoeiende "dag, ha ha ha!
Straks wandelen we weer naar de warung, er is hier echt een super warung waar je voor weinig geld heerlijk kunt eten!
Er naast zit een internet "shop" waar we dit berichtje even kunnen posten!
Zoals jullie zien amuseren we ons goed hier!
Morgen gaan we weer duiken, maar nu bij Gili Selang. Dit zou door de stroming echt een gevorderden duikplek moeten zijn, een uitdaging dus!
Morgen zullen we geen bericthtje kunnen plaatsen omdat we niet naar het dorp gaan om te eten.
Jullie moeten dus een dagje wachten!
Vandaag heb ik wel foto's geplaatst en ik probeer een video te downloaden waar wij beiden op te zien zijn bij het wrak vandaag.
Liefs Albert en tineke

• 08 Juni 2011 - 13:12

Els:

Heee Albert en Tineke,
    er komen allerlei herinneringen bij me naar boven .......ben stik jaloers maar geniet ook van jullie verhalen!!!! Geniet nog maar!!!!

• 08 Juni 2011 - 14:26

Niels:

Jullie hebben het maar zwaar =(((