Gili Senang en Amed - Reisverslag uit Bali, Indonesië van tineke - WaarBenJij.nu Gili Senang en Amed - Reisverslag uit Bali, Indonesië van tineke - WaarBenJij.nu

Gili Senang en Amed

Door: ijsduikertje

Blijf op de hoogte en volg tineke

10 Juni 2011 | Indonesië, Bali

Gili Selang

Gisteren zijn we naar Gili Selang gegaan. Dit is een eilandje voor de kust van Amed.
Nu bestaat Amed uit een aantal dorpjes/gehuchtjes, maar dat de tocht 40 minuten zou duren hadden we niet verwacht!
De weg is natuurlijk smal ( bij een tegenligger moet je stapvoets langs elkaar heer), bochtig, steil, hobbelig en vooral slecht. Bij rivierbeddingen rijd je soms door het water en soms door kuilen en grind. De weg is daar gewoon weggeslagen. De dorpjes/gehuchtjes betsaan uit een paar hutten, een soort buurtsupertje en vaak een mini schooltje. Je rijdt langs sawa's, kippen, honden, zwijnen etc. De natuur is echt schitterend en verder stikt het van toeristenaccomodaties en duikscholen. Soms groot en luxe ( er staat nog een schitterend resort te koop hier) soms een simpele home-stay. Verder zijn er her en der warungs.
Op een gegeven moment stopten we langs de weg, bij een schooltje. Naast kippen en speenvarkend werd de auto uitgeladen.
Ook nu kwamen er weer dorpsdames aan om met de spullen te sjouwen. In saong, met slippertjes aan, jong en oud; hup daar gingen de cilinders en uitrustingen op het hoofd en werden naar de waterkant gebracht.
Via een vies, hobbelig en vuil pad ( je wilt niet weten wat we daar roken) kwamen we bij de waterkant uit. Er was een keienstrand en daar lagen ontelbaar veel Junkungs, de lokale vissersbootjes. Zo'n Junkung is net iets minder dan 1 meter breed, ongeveer 5 m. lang en heeft 2 grote drijvers van hout links en rechts. Dat is echt nodig om het smale hoge bootje stabiliteit te geven. Ze hebben allemaal een zeil en een motortje.
Niet echt een duikboot dus; maar ja wel als zodanig in gebruik.
Alle spullen werden in 2 junkungs geladen, de sjouw dames duwden de bootjes van de kant af het water in en weg waren we.. Het was geweldig om vanaf het water aan de ene kant Bali en aan d andere kan Lombok te zien liggen en het weer was zo helder dat we op beide eilanden de vulkanen konden zien.
Na zo'n 15 minuten varen kwam het eiland in zicht. Bij het eiland komen de grote en indische oceaan bij elkaar. Dat leidt tot flinke en verradelijke stromingen. Vooral neerwaartse stromingen kunnen dan gevaarlijk zijn.
Omdat de bootjes te smal zijn moetsten we in het water de spullen aantrekken. In de stoming is het aantrekken van een wing nou niet bepaald simpel, vooral als je je niet aan de boot kunt vasthouden.
Maar goed, het lukte uiteindelijk wel en de duik kon beginnen. Op zich viel de stroing mee, er waren wel heel veel thermoclines, dus oms had je warm en soms koud water en dat binnen enkele meters. Het koraal was echt geweldig! Zeker zo mooi als op Menjangang. Al nel zagen we de eerste haaai op een afstandje, evenals een schildpad. We kwamen nog 2x een haai tegen. Een whitetip van zo'n 2-2,5 m lang. Albert heeft hem goed op de video staan. Verder veel grote vis zoals baarzen en miljoenen kleinde gekluerde visjes boven het koraal rif,. Je kunt echt zien dat de koralen de kwaamkamers zijn van de zee!Na een uurtje zat duik 1 er op en moesten de boorsmannen wakker gefloten worden; natuurlijk waren we door de stroming ver weggedreven, dus het duurde ven voor ze in de gaten hadden dat wij weer boven waren.
De lastigste klus was natuurlijk weer in dat bootje zien te komen, want een ladder hebben ze niet! Voor lenige jonge goden als Appie is dat geen probleem.... voor mij lag dat ff anders. Na als een soort walvis op dat bootje te zijn geland, voeren we terug naar het kiezelstand. Die Junkungs varen dus zo de keien op; je weet niet wat je ziet!
Goed, na een uur onder het toeziend oog van de lokale vissers in de brandede zon op de keien te hebben gezeten mochten we weer in t bootje stappen voor duik 2.
We voeren nu de andere kant op, kwamen in een andere stroming terecht en dreven nu naar het noorden ipv het zuiden. Maar weer over gigantische ongerepte koraalvelden. Echt ongeloofelijk! weer een schildpad gezien, verder weer extreem grote triggervissen, veel mooie naaktslakken en miljoenen andere vissen. Soms was de stroming even heftig en moesten we ons vasthouden aan een stukje rots, maar meestal was het goed te doen en konden we ons legger laten voortglijden.
Jammer genoeg was 1 van de andere duikers wat sneller door zijn lucht heen, maar anders hadden we wel 1,5 uur kunnen volmaken.
De aangespoelde walvis-truk herhaalde zich en we voeren weer terug naar het strand waar we er in waren gegaan.
Het aren dus echt superduikjes vandaag!

Inmiddels hebben we hier het rijk alleen. De eigenaren zijn een lang weekend naar het zuiden. Er zijn geen andere gasten, en de poes en wij houden met een nachtwaker de boel in de gaten. Nu maar hopen dat het meisje morgen gewoon komt voor het obtbijt!

Nu wilde Albert 'sochtens vroeg gaan hardlopen. Dat werd hem door de eigenaar hier maar afgeraden. Veel mensen in het dorp hebben namelijk geen toilet en stromend water. Jullie snappen wel wat er dus 's ochtends gebeurt; de mensen gaan toiltteren in de zee. En "s avonds tussen 18.00-18.30 gaan ze zich wassen in de irregatiekanalen langs de weg. Heel maf om daar opeens allemaal blote billen te zien zo in de schemer!! Wat een armoede toch....
Toch valt het ons ook op dat de mensen weinig initiatieven tonen. Ze denken niet echt ze na over hoe ze zaken zouden kunnen aanpakken, hoe ze efficienter zouden kunnen werken. Dat zien we hier, maar zagen we ook in Pemuteran. Het is echt vreemd dat ze daarvoor "westerlingen"nodig hebben.
Bijna alle accomodaties en duikscholen hier zijn ook het eigendom van westerlingen. Hier om ons heen zijn al zo wie zo 4 nederlandse zaken en tegen ons over een engelse. Alleen de homestay's en warungs zijn van Balinezen, maar vaak worden ie dan ook ondersteund door westerlingen. De eigenaren van onze accomodatie hebben zo de school in t dorp gebouwd en met hun kokkin Warung Aneka. En zo doen ze nog meer "sociale"projecten in het dorp.
Helaas zie je hier dageijks dat dei projecten ook echt nodg zijn!

Verder gaan we hier dagelijks een verschillende warungs uitproberen. Vandaag was dat Bamboo warung en daar hadden ze zowaar betaalbare cocktails. Voor mijn mijn eerste "borrel"hier! We hebben Balinese dorade gegrild in bananenblad gegeten, echt heerlijk! en toe gebakken bananenpannekoekjes met palrmstroop en verse kokos ( de noot werd speciaal gehaald voor ons). Echt heerlijk. De porties waren niet groot, maar de rekening gelukkig ook niet; € 11,- incl de drank.
Morgen proberen we het restaurant van Geshamed; kunnen we gelijk die bungalowtjes bekijken.

Ok, dat was het voor nu.
Gelukkig hebben we het wachtwoord van internet bij Amedcafe, zodat we gratis en snel internet hebben wanneer we daar aan het strand gaan liggen.

Morgen wacht ons weer een dag. Jaap en Laurianne duiken dan bij Tulamben, dus we proberen ook die kant op te komen. Kijken of ze zo flexibel zijn om de planning om te gooien nu de baas er niet is!

Vrijdag 10/6

Weer een mooie heldere dag. Zowel de vulkaan op Lombok met al zijn kraters, als die op Bali staken weer helder tegen de hemel af.
Na het ontbijt weer gedoken. We merken beiden dat we een beetje genoeg krijgen van dat ontbijt hier. Een pannenkoekje of scrambled egg met zoete toast of een gebakken ei met die zelfde toast Gelukkig ook wat fruit en een bakje thee of kofie. We verlangen naar KAAS en VLEESWAREN, of yoghurt met muesli.
Helaas moeten we dat verlangen nog ff onderdrukken!

Jammer genoeg is het niet gelukt om naar Tulamben te gaan vandaag omdat er al een boot voor hier besteld was.
Vandaag hebben we daarom voor de kust van Amed gedoken.Eerst bij Bunatan Reef en daarna op het huisrif.
Weer met een Junkung, maar nu hadden we de ladder van de duikschool meegenomen. Wel zo makkelijk uit het water komen!
Beide duiken waren weer stromingsduiken, soms stevige stroming, soms gewoon lekker rustig.
De koralen hier zijn duidelijk wat minder, maar toch nog steeds aantrekkelijk. En ja wat hebben we gezien; mooie schildpadden ( met een hebben we zelfs een stuk gezwommen, hopelijk kunnen we die video plaatsen), een whitetip shark, jagende grote makrelen, jagende grote travalley's en jacks. Verder black dotted murene's, gewone murene's, ribbon eals, weer pyghmee seahorses en verder een zee vol mooie angelfisches, bannervisjes, flatvisjes, koraalbaarzen, super grote andere baarzen,triggervis, puffervis, gewoon weer te veel om op te noemen.

Na het duiken wachtte weer een lekkere maaltijd, nu varkensvlees met groente in kokosaus en witte rijst. Ook een typisch balinees gerecht met veel citroengras, chili's en een soort van laurierblad.

Albert lig nu zijn decodutje te doen, zo lekker naar Amedcafe om aan het strand te liggen.
Net even met Jeroen gebeld, hij kwam net aan op zijn werk; wij hebben er al een dag opzitten!

Ookal hebben we het prima naar onze zin; we merken beiden dat we toch weer een beetje verlangen naar huis en gezin. Albert begint zelfs de poes hier te aaien.... !!!

Morgen hebben we een scooter gehuurd voor maar liefs 50.000 ruphia ( 4,5 euri) per dag en dan gaan we naar het waterpaleis bij Amlapura. Even wat cultuur opsnuiven dus!

Liefs,

Albert en Tineke

• 12 Juni 2011 - 15:18

Niels:

Terug naar huis verlangen?
    We kunnen natuurlijk ook ruilen... Maken jullie de tentamens, gaan Jeroen en ik op vakantie :)