weer tulamben - Reisverslag uit Bali, Indonesië van tineke - WaarBenJij.nu weer tulamben - Reisverslag uit Bali, Indonesië van tineke - WaarBenJij.nu

weer tulamben

Door: ijsduikertje

Blijf op de hoogte en volg tineke

13 Juni 2011 | Indonesië, Bali

Zondag stond in het teken van duiken. Overdag en 'savonds.
Gisterochtend hebben we gedoken in Tulamben. Eerst de dropoff en daarna de Coralgarden.
Eerlijk gezegd iets minder mooi dan hier in Amed , maar toch weer schitterende duikjes. Minder koraal, (zeker bij de coralgardens), maar weer bijzondere beesten gezien. Weer pyghmee seahorses, maar nu een ander type. Omdat het beestje op een waaier koraal van de ene naar de andere tak ging, kon ik het eindelijk eens goed zien. Verder weer een ghostpiefisch en 2 robuurt ghostpiepfishes, heer mooi een grote en een kleine bij elkaar vermomd als een soort laurierblaadje. Verder veel grote Napoleonsvissen en allemaal soorten baarzen, waarbij voorals de koraalbaarzen schitterend van kleur en tekening zijn.
Gistermiddag hebben we even liggen litten en lezen en om 18.00 vertrokken we weer naar Tulamben, nu naar de Liberty voor een nachtduik. Een nachtduik in zo'n groot wrak is echt bijzonder! Doordat het donker is zie je alles maar in delen en verder zagen we de beroemde humpheads, dit zjn hele grote vissen, ruim 1 m. lang en wel 60/70 cm hoog en plat met een enorme bult op hun voorhoofd. Er zwommen wel 6/7 van die grote beesten in een klein gedeelte van het ruim, echt bijzonder om te zien! En verder zie je natuurlijk garnalen, krabben ( op allerlij manieren vermond) en grote garnalen.
Eeen mooi avondje dus.
Toen we terugkwamen was het dorp al in diepe rust; gelukig konden we achterop een scooter naar een warung gebracht worden die nog wel open was. Dus toch nog een maal dus, gelukkig!!